6 / «شهداي گرانقدر اشكور : روستاي آزاركي

6 / «شهداي گرانقدر اشكور : روستاي آزاركي

سلام بر شهداي كربلا ي عراق و ايران و سلام بر شهداي اشكور و آزاركي و سلام بر روح بلند حاج آقا قائمي و همه ي رهروان امامت و ولايت

آزاركي ( دهكده ي نور ) :
 
نام ديگر آزاركي را  « دهكده ي نور »

ناميديم چون وقتي براي شركت در مجلس ترحيم حاج آقاي قائمي از

سربالايي طول لات به آزاركي عبور مي كرديم جز پرتوهاي انبوه نور چيزي

ديگر به چشم مانمي خورد . جلّ الخالق  !

اين روستاي كوچكِ آزاركي ( دهكده ي نور ) است كه 15شهيد بزرگوار و يك

عالم بزرگ و  مردم ايثارگر دارد .

روستاي آزاركي

download (1)images

چه خوب توصيفي است از آقاي هادي قائمي كه در ويلاك آزاركي نوشت :


رحلت روحاني مبارز و عارف وارسته جناب حاج آقا رحمت الله قائمي در ايام ماتم حسيني؛ سوگ مردم اين سامان را دو چندان كرد.

او مردي بود به تمام معنا مرد...! افتاده و فروتن، صاحبدل و پاك دامن، دردمند و عدالت خواه، اسوه صبر و ايثار، شجاع و غيرتمند و در عين حال بي اعتنا به مال دنيا.

اين آزاد مرد نه وزير شد، نه وكيل، نه مدير كل ونه.... نه پولي به هم زد، نه خانه اي ساخت، نه ملكي خريد و نه مال كسي را با خود برد. ساده و بي ادعا زيست. ولي دلي به وسعت دريا داشت. چنان كه قبل از انقلاب براي آگاه كردن توده ها عليه حاكمان مستبد زمانه هيچ خوفي به دل راه نمي داد، بعد از انقلاب نيز لحظه اي از ابراز دردهاي جامعه و احقاق حقوق مردم زحمت كش اين ديار غفلت نورزيد.

او عاشق امام بود و مريد رهبر. بزرگي وي وقتي بيشتر آشكار مي شود كه؛ با همه نفوذي كه در اركان نظام و نيز در ميان مردم داشت؛ هرگز در صدد بر نيامد كه از آن ميوه اي مادي بچيند. يا در جهت تحكيم موقعيت خود و يا فرزندانش از آن بهره جويد. همه ديدند كه تا پايان عمر پر بركت خويش به همان كلبه ي محقر خود قناعت كرد.

خداوند را مي خوانيم كه از غفران و رضوان واسعه خويش بر روح بلند چنين مرد صالح و صابري؛ دريغ نورزد.

 

جمعيت ايثارگران اشكور ضمن عرض تسليت رحلت عارف بزرگ حاج آفاي فائمي اشكوري به

خانواده گرامي اش ؛ عُلُوِِِّ درجات را براي آن عزيز سفركرده و براي بازماندگان صبر و سلامتي

ازخداوند منّان مسئلت دارد .

 

سال ۱۳۳۴ وارد حوزه علميه قم شدم از همان ابتدا و شكل‌گيري نهضت، سال ۴۰ با فرمان حضرت امام خميني(ره) بنده هم به مبارزه با طاغوت پرداختم. در درس حضرت امام خميني(ره) در مسجد اعظم نيز چون به ايشان علاقه داشتم شركت مي‌كردم ...

 

احرارگيل: ابوالشهدا ، حجت الاسلام والمسلمين  حاج رحمت اله قائمي رودسري  از دوستان و همرزمان شهيد سيد يونس رودباري است كه از ايشان و دوران مبارزه خاطرات بسياري در سينه دارند.در جريان ديدار ايشان از مزار شهيد سيد يونس رودباري و با همت دوستان و پيگيري فرزندان بزرگوار ايشان آقايان حاج علي و حاج جعفر قائمي مصاحبه اي اختصاصي با ايشان انجام شد كه با حذف سوالات در پي مي آيد:

بسم الله الرحمن الرحيم

اينجانب رحمت الله قائمي فرزند محسن متولد گيلان شهررودسر، ساكن قم، متولد ۱۳۱۵ پدر شهيدان زين‌العابدين و محمد قائمي هستم. سال ۱۳۳۴ وارد حوزه علميه قم شدم از همان ابتدا و شكل‌گيري نهضت، سال ۴۰ با فرمان حضرت امام خميني(ره) بنده هم مثل بيشتر طلبه‌ها و مردم ايران به مبارزه با طاغوت و طاغوتيان پرداختم. در آن زمان بنده طلبه بودم و درس سطح مانند رسائل و مكاسب را نزد اساتيد بزرگ مي‌گذراندم و در درس حضرت امام خميني(ره) در مسجد اعظم نيز چون به ايشان علاقه داشتم  با توجه به سنگيني درس‏شان كه فكر كنم اسفار بود شركت مي‌كردم و به خاطر علاقه و ديدار با حضرت امام مطالب را يادداشت مي‌كردم و همچنين در درس اساتيد بزرگاني چون:

آيت‌الله گلپايگاني: درس خمس

آيت‌الله مرعشي نجفي: درس خمس

آيت‌الله مكارم شيرازي: درس طهارت

آيت‌الله ميرزا حسين نوري همداني: تفسير قرآن

آيت‌الله جوادي آملي: تفسير

آيت‌الله مشكيني: درس لمعه

آيت‌الله سبحاني: كفايه جلد اول

در استان گيلان با آيت‌الله محفوظي، آيت‌الله محمد گيلاني، حجت‌الاسلام والمسلمين نصرتي امام جماعت سلمان‌شهر و مرحوم حجت‌الاسلام سيدحسن سجادي رودسري همكاري بسيار نزديكي داشتم. و همچنين با شهيد حجت‌الاسلام سيديونس رودباري، شهيد مدرسه فيضيه تعامل و دوستي داشتم. بيشتر تأمل و راهنمايي ايشان در پخش اعلاميه‌ها و رساله‌هاي حضرت امام خميني(ره) بود كه به اشكال مختلف به دست ما مي‌رسيد زيرا  شهيد سيديونس در پخش اعلاميه و رساله‌هاي حضرت امام به‌علت شجاعت، تبحر خاص داشت. ايشان از افرادي بودند كه بسيار به حضرت امام خميني(ره) نزديك بود و از محضر ايشان تلمذ مي‌كرد و ارادت ايشان به حضرت امام به قدري بود كه از هر فرصتي براي تبليغ و انتشار افكار و اهداف حضرت امام استفاده مي‌كردند و عمده فعاليت‌ اين شهيد بزرگوار نيز در در همين زمينه بوده است و نقش بسزايي در پخش اعلاميه‌ها و رساله حضرت امام داشتند.

1_wm

البته ملاقات‌هاي شهيد سيديونس با حضرت امام به علت خفقان موجود در آن زمان كاملا محرمانه و مخفيانه بود و با راهنمايي كه از حضرت امام خميني(ره) مي‌گرفتند و واقعا پيروي از ولايت مطلقه فقيه در خون و پوست اين شهيد عزيز بود.

از خصوصيات بارز اخلاقي ايشان مي‌توان به شجاعت اين شهيد بزرگوار اشاره كرد كه بدون هيچ ترسي هر لحظه در راه انقلاب خود را به خطر مي‌انداخت ازديگر خصوصيات ايشان تقواي اين بزرگوار بود كه سعي داشتند از هر فرصتي براي انجام فرايض ديني استفاده كنند و ديگران را نيز به اين كار تشويق مي‌كردند و نيز بسيار خوش اخلاق و صبور بودند و انسان در كنار ايشان احساس آرامش مي‌كردند، يكي از خاطرات كه هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنم يادم هست در روز بعدازظهر دوم فروردين بود كه مجلس سوگواري سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با حضور آيت‌الله گلپايگاني در مدرسه فيضيه برگزار گرديد. البته علت اين عزاداري اين بود كه روحانيت بيدار و در رأس آن حضرت امام خميني(ره) در اعتراض به اصلاحات شاهانه و ضداسلامي شاه با عنوان انقلاب سفيد انجام شد. شاه مصمم به سركوبي اين اعتراض در روز دوم فروردين كه مصادف با شهادت امام جعفر صادق(ع) بود و ضمنا اطراف مدرسه فيضيه ميدان آستانه تعداد زيادي از مأمورين شهرباني و كماندوها با وسايل و تجهيزات كامل آماده براي حمله به مدرسه فيضيه بودند. در اين مجلس سوگواري جمعيت خيلي زيادي آماده بودند، قشرهاي مختلفي شركت داشتند حتي قيافه‌هاي مرموز و غيرعادي مانند ساواكي‌ها هم در لباس كارگري و كشاورز وارد مدرسه فيضيه آماده بودند كه از چهره‌هايشان شرارت و بي‌رحمي وهرزگي مشخص بود و دربين مردم جلب توجه مي‌كرد. اول اينها با فرستادن صلوات‌هاي بي‌جا براي آشفته ساختن مجلس وارد عمل شدند البته اين مجلس سوگواري سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) از طرف آيت‌الله گلپايگاني و سخنران آن واعظ معروف قم حجت الاسلام انصاري بود.

2_wm

ناگفته نماند: كه مدرسه فيضيه يك مركزي بود براي مبارزه سياسي فعاليت‌هاي اجتماعي حضرت امام خميني(ره) و پناهگاه طرفداران انقلاب و محلي براي اجتماعات سياسي بر عليه شاه بود. اين نيروهاي كماندو و مأمورين شهرباني و شاه‌پرستان از صبح روز دوم فروردين وارد قم شده بودند و كسي نمي‌دانست كه اين افراد براي ريختن خون پاك مبارزين و روحانيت وارد قم شده‌اند.

خلاصه در يك ساعت بعدازظهر به مدرسه فيضيه حمله كردند با سلاح گرم كلت كمري با زنجير، چوب دستي ميله آهني، پنجه بوكس و شاخه‌هاي درختان داخل مدرسه فيضيه را شكستند و به طلاب بي‌دفاع با بي‌رحمي تمام حمله كردند و تعدادي به سختي مضروب و مجروح شدند و سپس از حياط مدرسه به داخل حجره طلبه‌ها رفتند و لباس‌ها، كتاب‌ها، حتي قرآن، مفاتيح را به حياط مدرسه فيضيه ريختند و سپس به آتش كشيدند اينها كه به اين شكل حمله كردند كه من شاهد آن بودم اصلا مسلمان نبودند و بعد از آن به طبقه بالاي مدرسه فيضيه رفتند و از آنجا پاي طلبه‌ها را مي‌گرفتند و با سرعت از پله‌ها به سمت پايين مي‌كشيدند كه سر طلبه‌ها به پله‌ها مي‌خورد كه در طبقه بالا با اينجانب و شهيد سيد يونس و تعدادي از روحانيون و طلاب ديگر درگير شدند و اين از خدابي‌خبرها چند نفر را هم از پشت بام فيضيه به رودخانه كه كنار مدرسه فيضيه بود انداختند كه از سرنوشت آنها خبري ندارم كه در اين ميان سيد يونس رودباري ، اين طلبه جوان و شجاع  وبا ايمان و اعتقادات قوي ، تا آخرين لحظه در راه رسيدن به آرمان‌هاي امام خميني(ره) تلاش كردند و در اين راه مجروح شدند و سپس به درجه رفيع شهادت نائل آمدند و اينجانب پس از مشاهده اين صحنه در اين درگيري هولناك و وحشتناك به ناچار با اسلحه سرد به ساواكي‌ها حمله كردم و يكي از آنها را به درك واصل كردم و در نهايت از ناحيه سروصورت و زانو مجروح شدم و مدتي بستري بودم كه حضرت امام(ره) از بستري شدن من با خبرشدند كه آيت‌الله محمدي گيلاني را جهت عيادت به منزل ما فرستاد و مبلغ ۷۵ تومان پول از طرف حضرت امام(ره) به اينجانب دادند. اين درگيري هولناك در ساعت ۷ بعدازظهر به پايان رسيد.

اين جريان در واقع نهضت حضرت امام خميني(ره) يكي از كانون‌هاي مهم و اصلي شكل‌گيري مبارزات عليه رژيم شاه بود و اين واقعه حمله كماندوهاي رژيم شاه به مدرسه فيضيه آن هم در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) خاطره‌اي تلخ در دوران مبارزه حضرت امام خميني(ره) است ولي ريشه و سرمنشأ بسياري از رخدادهاي سياسي در پيشبرد اهداف انقلاب مي‌باشد كه باخون امثال سيديونس‌ها آبياري شد./سيد يونس

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 .......................................................................................................................

زيارتنامه شهدا

اَلسَّلامُ عَلي رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلي نَبِي اللّهِ اَلسَّلامُ عَلي مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلي اَهْلِ بَيْتِهِ الطّاهِرين اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَيُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ الاْيمانِ وَ التَّوْحيدِ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَيْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَي الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَكُمْ لِدينِهِ وَ اصْطَفاكُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّكُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِي اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دينِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِيِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِكُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّكُم قُتِلْتُمْ عَلي مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاكُمُ اللّهُ عَنْ نَبِيِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَكُمْ في مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِكْرامِهِ مَعَ النَّبِيّينَ وَ الصِّدّيقينَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحينَ وَ حَسُنَ اُولَّئِكَ رَفيقاً اَشْهَدُ اَنَّكُمْ حِزْبُ اللّهِ وَاَنَّ مَنْ حارَبَكُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبينَ الْفائِزينَ الَّذينَ هُمْ اَحْيآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَعَلي مَنْ قَتَلَكُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِكَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعينَ اَتَيْتُكُمْ يا اَهْلَ التَّوْحيدِ زائِراً وَبِحَقِّكُمْ عارِفاً وِبِزِيارَتِكُمْ اِلَي اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَريفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِي الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَيْكُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَكاتُهُ وَ عَلي مَنْ قَتَلَكُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْني بِزِيارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْني عَلي قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّني عَلي ما تَوَفَّيْتَهُمْ عَلَيْهِ وَ اجْمَعْ بَيْني وَ بَيْنَهُم في مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِكَ اَشْهَدُ اَنَّكُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِكُمْ لاحِقُونَ.

 

1- شهيد بزرگوار زين العابدين قائمي   فرزند   حاج رحمت الله  

2 -  شهيد بزرگوار محمد قائمي          فرزند  حاج رحمت الله 

3 - شهيد بزرگوار مسلم محقق دوست    فرزند   حجت 

4 -شهيد بزرگوار اسلام خان زاده        فرزند  روح الله  

5-  شهيد بزرگوار شهيده مينا باقرپور   فرزند   باقر 

6 -  شهيد بزرگوارسلمان فدوي           فرزند  كربلايي كريم

7 -  شهيد بزرگوار  رسول فرجي          فرزند   صمد

8 -  شهيد بزرگوار  نادر احمدي            فرزند  كربلايي آقا

9 -  شهيد بزرگوار   مهدي ملكي راد      فرزند   عزيزالله

10 -  شهيد بزرگوار  سلمان نوروزي      فرزند   شعبان  -------   ( روستاي : آزاركي)

11 -  شهيد بزرگوار سبحان حاجي زاده     فرزند   فيض الله ------- ( روستاي : آزاركي)

12 -  شهيد بزرگوار عيسي ابراهيمي        فرزند    صمد

13 -  شهيد بزرگوار  عبدالحسين پنجي   فرزند   ملك علي

14 -  شهيد بزرگوار جعفر (حسن) ملكي     فرزند    علي

15 -  شهيد بزرگوار شهيد علي كوچك     فرزند   حيدر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روح شان شاد

 

 يادشان گرامي

 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

معرفي شهداي آزاركي:

 

1 - شهيد زين العابدين قائمي-----------------------------------------------------------------------------------

شهيد زين العابدين قائمي

2 - شهيد مسلم محقق دوست---------------------------------------------------------------------------------

شهيد مسلم محقق دوست

3 - شهيد اسلام خانزاده-----------------------------------------------------------------------------------------

شهيد اسلام خانزاده-

4 - شهيد محمد قائمي------------------------------------------------------------------------------------------

شهيد محمد قائمي

5 - شهيده مينا باقرپور-------------------------------------------------------------------------------------------

شهيده مينا باقرپور

6 - شهيد سلمان فدوي----------------------------------------------------------------------------------------

شهيد سلمان فدوي

7 - شهيد رسول فرجي------------------------------------------------------------------------------------------

شهيد رسول فرجي

8 - شهيد نادر احمدي-------------------------------------------------------------------------------------------

شهيد نادر احمدي

9 - شهيد مهدي ملكي راد--------------------------------------------------------------------------------------

شهيد مهدي ملكي راد

10 - شهيد سلمان نوروزي-----------------------------------------------------------------------------------------

شهيد سلمان نوروزي

11 - شهيد سبحان حاجي زاده-----------------------------------------------------------------------------------

شهيد سبحان حاجي زاده

12 - شهيد عيسي ابراهيمي-------------------------------------------------------------------------------------

شهيد عيسي ابراهيمي

13 - شهيد عبدالحسين پنجي------------------------------------------------------------------------------------

شهيد عبدالحسين پنجي

14 - شهيد جعفر (حسن) ملكي---------------------------------------------------------------------------------

شهيد حسن ملكي

15 - شهيد علي كوچك-------------------------------------------------------------------------------------------

شهيد علي كوچك

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

...مقصد ما بهشت...!

منبع : وب « آزاركي » آقاي هادي ملكي



نویسنده : جمعیت ایثارگران اشکور
تاریخ : جمعه 22 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
هادی در تاریخ : 1394/4/19/shohadaye-eshkevar - - گفته است :
سلام با تشکر از کار زیبای شما ولی ی درخواست عکس شهید رسول فرجی اشتباه هست اصلاحش میکنین9463


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: